07:43

Oponki drożdżowe


Kolejna propozycja na Tłusty Czwartek. W sam raz dla osób, które należą do zwolenników obgryzania pączków wokół dżemu:) Oponki do tej pory smażyłam w wersji z serem, ale takie również bardzo nam posmakowały. Z podanej porcji wychodzi 30 oponek + 30 małych pączków. Moje oponki polukrowałam lukrem cytrynowym, który sprawia, że nie są one mocno słodkie, ale można też sok z cytryny zastąpić przegotowaną wodą lub po prostu oponki oprószyć cukrem pudrem. 

Składniki:
  • 500 g mąki pszennej
  • 42 g świeżych drożdży
  • 50 g roztopionego i ostudzonego masła
  • 250 ml mleka
  • cukier waniliowy (8 g)
  • 6 łyżek cukru
  • 3 żółtka 
  • 1 łyżka spirytusu
  • oleju do smażenia (500-700 ml w zależności od wielkości naczynia)
  • lukier (szklanka cukru pudru + sok z małej cytryny)

Drożdże rozpuścić w ciepłym (nie gorącym) mleku z dodatkiem łyżki cukru i odczekać aż zaczną pracować (rosnąć). Gotowy rozczyn wymieszać z pozostałymi składnikami ręcznie lub przy pomocy miksera ze spiralnymi końcówkami. Gotowe ciasto (nie powinno się kleić) odstawić do wyrośnięcia (około 1 godziny). Wyrośnięte ciasto przełożyć na lekko oprószony blat i rozwałkować na grubość ok. 6-7 mm. Przy pomocy szklanki wycinać koła, a następnie kieliszkiem dziurki w środku. Wykrojone w ten sposób kółeczka można pozostawić i usmażyć małe pączki. Tak przygotowane oponki pozostawić około 30 minut do wyrośnięcia. Smażyć w oleju, na małym ogniu. Studzić na papierowych ręcznikach. Ostudzone można polukrować (sok z cytryny wymieszać z cukrem pudrem) lub oprószyć cukrem pudrem. 


6 komentarzy:

  1. Jakie one piękne są! Fajny kolaż zdjęć. :)
    Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pysznie wygladaja...a ja przed chwila skonczylam smazyc paczki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja w tym roku też usmażyłam takie drożdżowe oponki (po raz pierwszy). Zachwyciły nas:) ... a Olka najbardziej, bo jadł jedną za drugą:) buziaki

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam :) wyszły pyszne. Zmniejszyłam tylko ilość cukru do 4 płaskich łyżek, bo wolimy miej słodkie ciasto oponkowe, za to bardziej słodkie na górze :) Polecam u mnie kilkuletnie córki pomagały wykrajać małe otworki.

    Iza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie! Ja też ostatnio zmniejszam wszędzie ilość cukru, więc pewnie też bym teraz dała mniej :) Cieszę się, że smakowało.

      Usuń